Metro v Budapešti

Metro v Budapešti

V Budapešti mají metro i podzemí dráhu – a nikoliv jen tak ledajakou. Je totiž nejstarší na evropském kontinentě! Budapešťskou podzemkou se prostě rozhodně musíte projet.

Historie metra v Budapešti sahá až do předminulého století – provoz na ní začal 3. května 1896. Nebyla to náhoda, Maďaři tenkrát slavili tisíc let od příchodu uherských kmenů do země. A do termínu oslav se výborně hodila nutnost ulehčit dopravě po přeplněné Andrássyho třídě, spojující centrum s oddychovým areálem Városliget.

Parametry podzemní dráhy v Budapešti
První lince budapešťského metra se zpočátku říkalo podle císaře Františka Josefa, ovšem po první světové válce se vžilo pojmenování „Jubilejní“. Měřila necelé 4 kilometry, měla 11 stanic a po londýnském undergroundu se stala nejstarší na světě. Během četných rekonstrukcí se podařilo zachovat její úžasnou secesní výzdobu a další původní prvky.

Staré časy z ní doslova dýchají a nikoliv náhodou se roku 2002 stala součástí světového dědictví UNESCO.

Oficiálně dnes první trasa metra v Budapešti nese označení M1, má žlutou barvu a nazývá se Földalatti Vasút, tedy podzemní dráha. Jízda žlutými vlaky a následná prohlídka muzea ve velké přestupní stanici Deák Ferenc tér skutečně stojí za to.

V současnosti má budapešťské „metró“, jak se říká jeho zbytku bez historické linky, celkem čtyři trasy. Poslední, supermoderní M4 zahájila provoz v roce 2014. Ve svém souhrnu představují rychlý a bezpečný způsob přepravy po celém městě.

další události v okolí

Praha
Karlův most

Karlův most

Zjistit více
Ostrava
Forum Nová Karolína

Forum Nová Karolína

Zjistit více
Praha
Obchodní dům Palladium

Obchodní dům Palladium

Zjistit více
Praha
Obchodní centrum Nový Smíchov

Obchodní centrum Nový Smíchov

Zjistit více